U posljednjem desetljeću, naglasak na podizanju svijesti o važnosti STEM disciplina raste diljem svijeta. Prepoznaje se da su ta područja ključna za inovacije i razvoj društva u 21. stoljeću. No, jedan od izazova u ovom području je i rodna nejednakost, s manjim brojem djevojčica i žena koje se odlučuju za karijere u STEM-u. Priča o ovom eTwinning projektu u kojem je sudjelovalo čak 16 učenica naše škole, daje nam nadu da se trendovi mijenjaju.
eTwinning je platforma koja promovira suradnju između škola diljem Europe putem online projekata. Projekti na eTwinningu potiču učenike na istraživanje, razmjenu ideja i stvaranje veza s vršnjacima iz drugih škola.
Ovaj program omogućuje učenicima da se upuste u izazove na kreativan i zabavan način.
Tijekom projekta, djevojčice su imale priliku surađivati s učenicama iz drugih škola putem interneta što im je omogućilo da steknu nova prijateljstva i razviju globalnu perspektivu o važnosti STEM-a.
Učenice su zajedno radile na zadacima tijekom cijele godine, te su kroz različite aktivnosti razvijale vještine kritičkog razmišljanja, timski rad i rješavanje problema.
Projekt se provodio pod koordinacijom Prve osnovne škole Ogulin i Osnovne škole Viktorovac, dok su mentorice u našoj školi bile nastavnice STEM predmeta, Ivana Fazinić, Jakica Stanišić, Ivana Šegedin i Tajana Tasovac.
Kroz listopad i studeni učenice su se međusobno upoznale i podijelile u timove po četiri članice (dvije iz sedmih i dvije iz osmih razreda), istraživale su na temu sigurnosti na internetu i autorskih prava, te su zatim snimile video u kojem su predstavile svoje timove i školu.
U periodu mjeseca prosinca istraživale su utjecaj poznatih žena u znanosti na području Hrvatske, te su izrađivale digitalni plakat o našoj poznatoj biokemičarki Marijani Fišer Herman. Neobična slučajnost koja se provukla kroz ovu priču jest da je naša školska knjižničarka Claudia osobno poznavala ovu uspješnu znanstvenicu u svojim studentskim danima što je našim učenicama bilo posebno zanimljivo.
U veljači se održao veliki zoom sastanak „Intervju sa znanstvenicama“ u kojem su učenice imale priliku upoznati čak četiri znanstvenice iz raznih STEM područja, te im postaviti razna pitanja o njihovom osobnom i profesionalnom životu. Jedna od znanstvenica u intervjuu je bila Ivona Cetinić koja radi za NASU, a podrijetlom je kao i naše cure s otoka Korčule.
Kroz cijelo vrijeme trajanja projekta mentori su sudjelovali u nekoliko zoom sastanaka kako bi dogovorili i uskladili sve detalje budući je u projektu sudjelovalo gotovo 100 škola diljem Hrvatske. Mentori su između ostalog bili zaduženi i za osmišljavanje kreativnih zadataka za ekipna natjecanja koja su održana u mjesecu travnju i svibnju. Natjecanja su se održavala paralelno online u svim školama sudionicama ovog projekta i naše djevojčice su se prije svega dobro zabavile, ali i postigle jako dobre rezultate. Centar za kulturu i Gradska knjižnica Ivan Vidali su, kao mnogo puta do sada, bili otvoreni za suradnju i široke ruke s nagradama za najuspješnije sudionice.
Završni dio projekta pod nazivom „Večera u vrtu“ je bio ujedno i najzanimljiviji. U suradnji s partnerskom školom koja nam je dodijeljena (OŠ Nikole Tesle iz Zagreba) trebali smo predstaviti jedan tradicionalni recept s našeg otoka. Cure su odabrale naš autohtoni suhi kolač – cukarin, dok su djevojčice iz druge škole predstavile pincu. Zajedno s mentorima učenice su osmislile jednostavni STEM izazov i pripadajuće zadatke koji su usko povezani s receptom.
Svi recepti i zadatci će naknadno biti objavljeni u STEM kuharici ovog projekta. Slastičarna „Škatula“ je donirala cukarine koje smo zatim poslali kao poklon partnerskoj školi.
Ovaj eTwinning projekt nije samo inspirirao djevojčice da se zainteresiraju za STEM, već je također osnažio njihove nastavnike i škole da promiču rodnu ravnopravnost u obrazovanju. Prepoznali su važnost podrške i pružanja jednake prilike svim učenicima, bez obzira na spol.
Pozitivan utjecaj ovog projekta odražava se i na društvo u cjelini. Kada se djevojčicama pruži prilika da razvijaju svoje interese u STEM području, otvara se vrata za inovacije, raznolikost ideja i rješenja za svijet koji se neprestano mijenja.
Sudionice projekta su nam rekle kako se ranije nisu osjećale dovoljno samouvjereno u području STEM-a, te su smatrale da je to samo za dečke, no kroz ovaj eTwinning projekt, upoznale su druge djevojčice koje su bile jednako zainteresirane kao i one. Međusobno su se podržavale i osnaživale i sada znaju da nema granica za ono što mogu postići u STEM-u.